Godt nytt HMS-år!
Det er ikke enkelt å ha full oversikt over HMS i borettslag og sameier, og vite hva dette innebærer. Styrets HMS-ansvar inkluderer at dere skal ha kontroll på blant annet
- Brannvern
- Tekniske installasjoner og el-anlegg
- Lekeplass
- Oppfølging av ansatte
- Avfallsbehandling
- Bruk av arbeidsutstyr
- Risikovurdering
- M.m.
Det mange ikke er klar over, er at alle borettslag og sameier skal ha et system for HMS. Dette kan dere lese mer om i interkontrollforskriften.
Ettersom det er styrets ansvar, med styreleder i spissen, å sørge for at HMS-arbeidet blir gjort og at arbeidet dokumenteres, oppfordrer vi alle som ikke har et HMS-system på plass til å starte det nye året med å komme i gang med dette.
Vi i TOBB kan hjelpe dere å få satt HMS-arbeidet i system, slik at dere slipper å bruke mye tid på å lage en plan, finne ut av lovverk, bygge opp risikovurderingen fra bunnen og selv bygge opp en plan for boligselskapets internkontroll.